tiistai 8. helmikuuta 2011

Koeviikon lukuhetket

Hyvää Lainanpäivää! Käväisin tänään kirjastossa, ja siellä kuulemma julkistetaan päivän kunniaksi vuoden lainaaja. Minun täytyi kuitenkin kiiruhtaa äidin ja pikkusiskon kanssa vihannesostoksille, joten en voinut jäädä julkistusseremoniaan.

Olen ollut viimeisen viikon ajan surkea lukutoukka. Mutta se johtuu ainoastaan siitä, että olen joutunut lukemaan ahkerasti kokeisiin, ja vasta tänään oli viimeisen kokeen vuoro. En ole uskaltanut aloittaa koeviikolla uusia kirjoja, sillä tiedän, että jos pääsen kaunokirjallisuuden makuun, minua ei saa vieroitettua millään. On siis ollut pakko keskittyä pelkästään koekirjallisuuteen, kuten englantiin, ranskaan, ruotsiin, taidehistoriaan ja moneen muuhun... Eilen tosin hairahdin viimein; olin aloittelemassa lounasta kun kaipasin jotain mukavaa luettavaa. Kirjahyllyssä pilkotti Tracy Chevalierin Tyttö ja helmikorvakoru, jonka luin viimeksi joskus muutama vuosi sitten. Aioin vain pikaisesti vilkaista, mutta kuinka ollakkaan huomasin pian ahmivani kirjaa kuin henkeni hädässä. Pian siis juttua kyseisestä teoksesta. 

Nyt kutsuu BBC:n Anne Frank-filmatisoinnin viimeinen jakso! Neljä aiempaa osaa ovat houkutelleet minua lukemaan uudestaan itse päiväkirja, sillä senkin olen lukenut viimeksi nelisen vuotta sitten vaikka se kirjahyllyssäni asustaakin. Mutta mikä ihana tunne, kun koeviikko on ohitse, voin taas keskittyä muuhunkin kuin koulukirjojen lukemiseen! Olen luvannut itselleni, etten tee uusia kirjahankintoja (ja yritän myös vähentää lainaamistani) kunnes olen saanut luettua jokaisen kirjahyllystäni löytyvän teoksen kannesta kanteen. Siis sellaisen, jota en ole vielä aiemmin lukenut. Ja ehkä muutaman kertauksena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti