Mitä saa kun yhdistää Moby-Dickin ja baseballin? No, näköjään
Chad Harbach on saanut tällä yhdistelmällä aikaiseksi The Art of
Fielding-nimisen romaanin.
Päätettyäni kuukausi sitten omistaa suuren osan elämästäni
Herman Melvillen tutkiskeluun, aloin tietenkin etsiä internetistä
samanhenkisiä ihmisiä, ja onneksi heitä löytyikin muutama.
(Suomalaiset Melville-fanit, astukaa esiin!) Kaikki heistä tuntuivat
olevan sitä mieltä, että jokaisen itseään kunnioittavan
Melville-diggarin täytyy tutustua erääseen huomattavasti
nykyaikaisempaan teokseen, nimittäin tähän edellämainittuun The
Art of Fieldingiin. Koska minä otan diggailuni hyvin vakavasti,
ryntäsin tietenkin välittömästi lainaamaan kirjan kirjastosta.
Tästä on nyt vissiin yli kolme viikkoa, mutta koen silti
velvollisuudekseni kirjoittaa The Art of Fieldingistä, sillä mitä
enemmän sitä kirjaa mietin, sitä enemmän haluan omistaa sille
rakkauslauluja.
The Art of Fielding on, lyhyesti sanottuna, teos baseballin
maailmasta. Kirjan keskiössä seikkailee Henry, nuori
baseball-lahjakkuus, joka lukiosta päästyään joutuu luopumaan
unelmastaan ammattipelaajana kiitos työläistaustan ja
rahanpuutteen. Onni kuitenkin kääntyy, kun Westish Collegen
baseball-joukkue Harpoonsin huippupelaaja Mike iskee silmänsä
Henryyn kesken harjoitusten ja värvää tämän koulunsa
baseball-joukkueseen. Lukukauden alettua tarinaan astuu Henryn
flambojantti huonetoveri Owen, ja kun pakkaa saapuvat sekoittamaan
vielä Collegen presidentti ja Melville-asiantuntija Guert ja tämän
vasta eronnut ja kotiin palannut tytär Pella, ovat katastrofin
ainekset kasassa. Henry saa nopeasti huomata, ettei tähtipelaajan
elämä ole silkkaa ruusuilla tanssimista.
Minun on vaikea kirjoittaa tästä kirjasta, sillä joka kerta,
kun ajattelen sitä, minut valtaa hyvin lämmin, unenomainen tunne.
Lukukokemus oli silkkaa riemua; välillä itkin, välillä nauroin
katketakseni, ja kaiken kaikkiaan kirjan yli 600 sivua olivat ohi
aivan liian nopeasti. En tiedä urheilusta yhtikäs mitään, joten
voisi luulla, että baseball-kirja olisi ollut minulle silkkaa
kidutusta, mutta päin vastoin. Vaikka The Art of Fielding on ns.
baseball-kirja, käsittelee se baseballin ohella huomattavasti
universaalimpia aiheita. Tietenkin college-ympäristö tekee kirjasta
osittain hyvin tyypillisen tarinan aikuistumisesta ja etenkin itsensä
löytämisestä, mutta laajan hahmokaartin ja vaihtuvan näkökulman
ansiosta itsensä löytäminen näyttäytyy syvänä prosessina, joka
ei pysähdy aikuisuuteen.
Kirjan ydin löytyy ehdottomasti monipuolisesta, värikkäästä
ja sydämellisestä henkilöhahmojen kirjosta. Harbach on onnistunut
rakentamaan kokonaisia, aitoja ihmisiä, joiden olemassaoloon haluaa
uskoa, ja joita alkaa rakastaa kaikista vääristä valinnoista ja
ärsyttävistä luonteenpiirteistä huolimatta. Kirjan edetessä ja
ongelmien kasautuessa huomasin usein miettiväni, että vaikken
olekaan hahmojen kaikkien tekemisten kannalla, toivon heille silti
ainoastaan parasta ja haluan heidän olevan onnellisia. Tällainen
ajattelu saattaa johtua joko liiallisesta eläytymiskyvystäni tai
sitten vain siitä, että Harbachin henkilöhahmot ovat hyvin
todentuntuisia. The Art of Fielding jäi mieleeni myös kirjana,
jossa oli suorastaan loistava representaatio niin kansallisuudesta,
”rodusta”, pystyvyydestä, yhteiskuntaluokasta ja
seksuaalisuudestakin; henkilöhahmoja ei tosiaankaan voi sulkea
yhteen kategoriaan tai muottiin. Nostan hattua myös kirjan tavalle
kuvata masennusta monipuolisesti ja uskottavasti.
The Art of Fielding osoittautui teokseksi, jonka lukemisesta
yksinkertaisesti nautti. Kirja eteni vauhdikkaasti, ja useamman
kerran minun piti pysäyttää itseni selaamasta parikymmentä sivua
eteenpäin ja ottamasta selvää, mihin hiuksianostattavan jännittävä
tilanne päättyisi. Vähintään yhtä usein myös jumituin lukemaan
yksittäisiä kohtia uudestaan ja uudestaan, sillä niiden hienous
suorastaan lamautti minut. Päästyäni viimeiselle sivulle halusin
lukea kirjan välittömästi uudestaan, sillä siinä on niin paljon
eri sävyjä ja kerroksia, että olen taatusti missannut vaikka mitä
ensimmäisellä lukukerralla. Kirjan luettuani olen kahlannut läpi
muutamia Harbachin haastatteluja, ja en voi muuta kuin ihailla herran
ajatustyötä, harkintaa ja ehdotonta omistautuneisuutta tarinalleen
ja henkilöhahmoilleen. No, luultavasti useimmat kirjailijat ovat
ehdottoman omistautuneita tarinalleen ja henkilöhahmoilleen, mutta
Harbachin haastatteluja lukiessa koin mitä suurimpia ahaa-elämyksiä.
Että vau, tämä kaveri on miettinyt tämän niin huolellisesti ja
tajuaa tämän jutun niin hyvin, niiiiiin upeaa.
Ja poimiessani The Art of Fieldingin kirjaston hyllystä minä
hiisi vieköön nauroin itselleni ja harrastuksilleni sillä
”oikeasti nyt – kirja baseballista, mitä mä teen elämälläni,
tämän täytyy olla ehkä älyttömin juttu koskaan.” No, eipä
ollut. Helpoksi luulemani urheilukirja olikin aivan mielettömän
liikuttava, viihdyttävä ja ajatuksia herättävä teos.
Nyt ongelmani on, että vaikka olen saanut markkinoitua
Moby-Dickiä kavereilleni oikein menestyksekkäästi, en oikein
tiedä, miten markkinoisin The Art of Fieldingiä. ”Nyt kun ootte
kaikki lukeneet Moby-Dickin ja tietenkin tykänneet siitä tosi
paljon niin seuraavaksi käytte lainaamassa kirjastosta tällaisen
baseball-kirjan joka ei siis tosiaankaan oo pelkkä baseball-kirja –
eikun hetkinen, ettepä käykään, sillä se on yhä mulla lainassa
enkä muuten palauta sitä ennen kuin olen hankkinut itselleni oman
painoksen. Sori.” Hmm mmmm.
(En muuten vieläkään tiedä mitään baseballista, sillä
Harbach ei missään välissä pysähtynyt selittämään esimerkiksi
pelin sääntöjä. Nyt omaan vain aivan käsittämättömän
englanninkielisen baseball-sanaston, mutten osaa hyödyntää sitä
millään lailla. Olen aika varma, että jos Melville olisi
kirjoittanut The Art of Fieldingin olisin perillä pelin säännöistä
viimeistä yksityiskohtaa myöten, sillä Melville olisi taatusti
käyttänyt joka toisen luvun sääntöjen kertaamiseen. The Art of
Fieldingissä keskitytään itse tarinaan.)
Chad Harbach - The Art of Fielding
Back Bay Books, 2011
609 sivua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti